Józef Augustyn – „Kochać samego siebie”, czyli odwracanie kota ogonem

13 Listopad 2016

Ten audiobook dostałam od znajomej. Zaczęłam go dzisiaj słuchać i… …ręce mi opadły.
„Będziesz miłował bliźniego swego, jak siebie samego.
ale to przykazanie jest fragmentem większego przykazania.
„Słuchaj Izraelu. Jam jest Pan Bóg twój, który cię wywiódł z ziemi egipskiej. Będziesz miłował Pana Boga swego całym swoim sercem, całą swoją duszą, całym swoim umysłem, całą swoją mocą, a bliźniego swego, jak siebie samego.”
Zauważmy, że miłość siebie samego jest ostatnia”…
Ręce mi opadły. W tym momencie przypomniały mi się słowa pewnej śpiewaczki z pewnego warsztatu:
„– Katolicy głoszą: „kochaj bliźniego jak siebie samego, ale pamiętaj, że nie jesteś godna.”
W przesłuchanym fragmencie padło też inne stwierdzenie, mianowicie, że postawa asertywna prowadzi do depresji. Była też mowa o aborcji i eutanazji, że to nie człowiek jest panem swojego i cudzego życia. Jako przyczynę prośby o eutanazję głoszący te konferencje podał jedynie fakt, że proszący nie może już wytrzymać swojego życia. O tym, że jest ciężarem dla innych, już nie pomyślał. Jest przeciwnikiem aborcji dzieci niepełnosprawnych, ale czy kiedykolwiek zajmował się takim dzieckiem? Czy miał kogoś tak poszkodowanego w rodzinie? Co by powiedział, gdyby nie był ojcem jezuitą, a jedynie zwykłym mężczyzną, głową rodziny?
Nie wiem, czy przebrnę przez te konferencje zawarte na płycie, bo cytowane dalej relacje osób będących w obozach koncentracyjnych, zupełnie do mnie nie przemawiają, gdyż są zbyt odległe i oderwane od obecnej rzeczywistości.

Skomentuj

