TramBus – jak to to obsłużyć i czy się przydaje – cz 2

3 Listopad 2016

Kiedy pisałam poprzedni wpis o tej aplikacji, myślałam, że wiem już o niej wszystko. Otóż okazało się, że nie. No i teraz, kiedy będę konstruować ten wpis, wcale nie wiem, czy napiszę wszystko, bo może znów coś odkryję przez przypadek.
Otóż po otwarciu TramBusa na górze ekranu mamy przycisk, który VO opisuje jako „menuIcon”. Kiedyś wcześniej naciskałam ten przycisk, ale ponieważ na górze ekranu nic się nie zmieniało, myślałam, że jest on po nic. Jednak ponieważ ta aplikacja zachowuje się w sposób jak dla mnie nieoczywisty, to naciśnięcie jakiegokolwiek przycisku powoduje na ekranie telefonu zmiany nieoczywiste.
Tak więc po dwukrotnym tapnięciu tego przycisku na środku ekranu pojawia się nieopisany w żaden sposób przycisk. Otwarcie menu powoduje, że obok przystanków autobusowych pojawiają się inne elementy. Zainteresował mnie przycisk „ic menu settings”.
Po jego naciśnięciu znalazłam się w oknie ustawień.
Tutaj można wybrać, co ma się pojawiać na ekranie domyślnym programu a także zmienić kolorystykę aplikacji.
To drugie mnie jako osoby niewidomej nie interesuje, więc zajmę się tym pierwszym przyciskiem. Tu uwaga, tapiemy w tekst a nie w to, co jest obok i co jest wymawiane jako „Button”.
Po naciśnięciu mamy do wyboru:
ulubione,
najbliższe,
wybierz przystanek,
wybierz linię.
Dwie ostatnie opcje mnie nie zainteresowały, ale jak ktoś nie chce ściągać Go2Stop i płacić abonamentu za aktualizacje rozkładu warszawskiej komunikacji, to może jest to jakaś alternatywa.
Mnie zainteresowały jedynie Ulubione i Najbliższe.
I tu pojawił się problem, bo nie wiedziałam, jak mam teraz wyjść z tego okna ustawień. Poświęciłam temu problemowi kawałek nocy, aż wpadłam na to.
Otóż rozwiązanie tego problemu znów okazało się – przynajmniej dla mnie – nieoczywiste. Mianowicie trzeba było znów nacisnąć przycisk „menuIcon”, żeby koło okna ustawień pojawiło się całe menu, z którego mogę sobie cokolwiek wybrać:
(Tu będę pisać zgodnie z tym, co VO mówi przy ruchach palcem w prawo o jeden element.)
Przystanki (wygaszone przycisk),
ulubione (przycisk),
najbliższe (przycisk),
wybierz (przycisk),
linie (wygaszone przycisk),
wybierz (przycisk).
Kiedy naciśniemy przycisk „wybierz”, czy to przy przystankach, czy przy liniach, pojawia się cała ich lista. Naciskamy to, co chcemy i znika nam wreszcie okno ustawień.
A jeszcze są Informacje, ale to tak na marginesie.
Jak dodać przystanek do ulubionych?
To akurat jest proste.
Klikamy w interesujący nas przystanek a następnie w coś, co VO wymawia „ic menu favorite”. Po kliknięciu pojawia się na tym przycisku jeszcze jedno słowo: „ic menu favorite tap”. NO i stąd wiemy, że przystanek został dodany do ulubionych. I teraz w momencie, gdy pójdziemy na ten przystanek i mamy ustawioną listę ulubionych przystanków, nie musimy już go szukać, tylko go mamy, a rozkład jazdy tego przystanku możemy sobie śledzić z dowolnego miejsca, i autobusy z GPS też.
Jeszcze nie wiem, może w ulubione jest łatwiej klikać, niż w pływające najbliższe, ale to sprawdzę jutro podczas jazdy do pracy.
Coś jeszcze?
aha! Bo bym zapomniała.
Na początku wpisu była mowa o pewnym nieopisanym przycisku. On po prostu zamyka menu i tyle.
Nie wiem, na ile jasne jest to, co piszę i czy w ogóle jest to komuś potrzebne, bo może jestem na szarym końcu tych, co już dawno wszystko odkryli, ale mam nadzieję, że jeszcze ktoś się za mną wlecze na ogonie i tym osobom dedykowałam mój wpis. Mam nadzieję, że nie zrobię już więcej odkryć i że wyczerpałam raz na zawsze temat obsługi TramBusa po niewidomemu na Iphonie. Jestem ciekawa, jak to przebiega na telefonach z systemem Android rzecz jasna przy użyciu jakiejś mowy.

Skomentuj

