„Bez nogi nie zatrudnimy”

19 listopada 2015

Kiedyś jedna kobieta pożaliła się na forum, że nie dostała pracy tylko dlatego, że jest niepełnosprawna, a stanowisko, na które kandydowała, dostał ktoś o niższych kwalifikacjach. Ktoś jej wtedy napisał – no co Ty, przesadzasz, pewnie masz kompleksy, tak ci się wydaje, albo ktoś dostał tę pracę po znajomości.
Jej niepełnosprawność w sumie była jakaś niewielka. Chodziła przy pomocy laski. Potem znalazła pracę w jakiejś organizacji zajmującej się niepełnosprawnymi.
Myślałam, że takie rzeczy się nie zdarzają. Myślałam tak do wczoraj, kiedy przeczytałam pewien tekst. Jego fragment cytuję poniżej.

„*Bez nogi nie zatrudniamy
Krzysztof (imię zmienione) jest kierownikiem w
przedsiębiorstwie zatrudniającym w naszym mieście 75 pracowników. Nie
pracuje u nas nawet jedna osoba niepełnosprawna, pomimo tego że mamy takie
możliwości – mówi. W naszej pracy mamy wystarczający sprzęt i możliwości,
aby zatrudnić nawet trzy osoby niepełnosprawne, jednak nie ma takiej chęci
u pracodawcy. Kiedyś pracodawca zlecił mi przeprowadzenie rekrutacji na
stanowisko pracownika biurowego. Do konkursu przystąpiło ok. 50 osób w tym
jedna niepełnosprawna – bez nogi. Z tej grupy wybrałem 4 aplikacje i
przedstawiłem szefowi z wyraźną sugestią zatrudnienia właśnie tej
dziewczyny bez nogi. Po tygodniu odbył się drugi, ostatni etap: rozmowy o
pracę prowadzone przeze mnie i mojego szefa. Osoba niepełnosprawna była
bezkonkurencyjna – znakomicie przygotowana do rozmowy, świetnie przeszła
test praktyczny i była bardzo sympatyczna. Pamiętam, że nawet znała
historię założenia spółki, o której ja nie miałem pojęcia – dodaje. –
Reszta osób blado wypadała przy dziewczynie, której jedynym defektem był
brak nogi. W naszej firmie, aby zatrudnić osobę, jest potrzebna pozytywna
rekomendacja moja i mojego szefa. Moja była pozytywna jego – nie. Na
pytanie, dlaczego nie chce zatrudnić najlepszego kandydata, odpowiedział
krzycząc: „Jak ona będzie się z nami integrowała. Przecież nie pojedzie na
wyjazd, nie potańczy, nie pójdzie na wyprawę pieszą – a wiesz jakie
to u nas ważne! Powinieneś wiedzieć, że stawiamy na zespołowość, mamy być
jak jedna pięść. W naszej rzeczywistości rynkowej nie możemy ściągać sobie
na głowę potencjalnych problemów i osłabiać grupy”.”

Skomentuj

