O nowych „udogodnieniach” w pobliżu budynku na Konwiktorskiej

7 Marzec 2015

W tym tygodniu, gdy szłam rano do pracy, jakieś rzeczy działy się na rogu Bonifraterskiej i Konwiktorskiej. Mówiono mi – remontują chodnik. – Ale odgłosy kojarzyły się raczej ze ścinaniem drzewa. Pracowało tam jakieś urządzenie spalinowe, dźwiękiem przypominające piłę.
Pierwszego dnia, gdy wracałam z pracy, zauważyłam coś, co zinterpretowałam jako coś w rodzaju kratki ostrzegawczej przed przejściem dla pieszych. Po cholerę dodatkowe oznakowanie! – głowiłam się. – Czyżbym miała polecenie, żeby zatrzymywać się dalej od jezdni, gdy czekam na zielone światło?
Ale wczoraj albo przedwczoraj znów piła motorowa pracowała. Tym razem już domyśliłam się, że owa piła wyżłobiła jakieś takie rowki prowadzące wzdłuż ulicy Konwiktorskiej.
Wczoraj wracając z pracy aż nachyliłam się, żeby to obejrzeć i stwierdzić własnoręcznie, że tak, czymś wyżłobili wyczuwalne butami i laską rowki w chodniku. tylko zastanawiam się, po co, kto to zrobił i na czyje zlecenie.
Moim zdaniem takie coś należało zrobić jakieś 25, 30, może nawet więcej lat temu, wtedy, gdy ktoś wpadł na pomysł zamontowania na tym skrzyżowaniu jedynych wtedy w Warszawie dźwiękowych sygnalizatorów. Wtedy należało także poprowadzić takie rowki prowadzące i potem pokazywać to różnym decydentom jako wzorzec, jak należy dostosować chodniki do potrzeb osób niewidomych. A teraz, to, moim zdaniem, po herbacie. W latach osiemdziesiątych do tego budynku przychodziło mnóstwo niewidomych a teraz jest ich coraz mniej a część, szczególnie tych w podeszłym wieku, już nie porusza się samodzielnie. W tym budynku jest coraz mniej zarówno pracowników jak i interesantów całkowicie niewidomych. Mam wrażenie, że te komórki, które jeszcze tym celom służą i ci ludzie, którzy tam jeszcze przychodzą, są takim brzydkim wrzodem, skazą na tym budynku, który jest coraz bardziej zdobywany przez… …nie wiem, jak by to powiedzieć, żeby nie powiedzieć a powiedzieć… …i w tym procederze… …najgorsze jest to, że bierze w nim udział… …a może nawet inspiruje ten proces osoba niewidoma w porozumieniu z… …jak by tu powiedzieć, żeby nie powiedzieć a powiedzieć… …Ostatnio z kolegą z pracy snujemy taki ponury scenariusz. Traktujemy to jako prima aprilisowy żart, ale nie zdziwiłabym się, gdyby ta wizja naszpikowana czarnym humorem się sprawdziła.
Wracając jeszcze do tego „udogodnienia”, muszę to sprawdzić, ale wydaje mi się, że nie jest ono w stanie dobrze doprowadzić do budynku Konwiktorska 9. Róg tej ulicy jest taki dość rozłożysty. Stoi na nim kiosk i parkują samochody. Obserwuję, że niektórzy po przejściu przez ulicę idą prosto przed siebie, wpadają na samochód, obstukują go laską, potem obstukują kolejny i kolejny, aż natrafią na właściwy chodnik. Też tak początkowo robiłam, ale nauczyłam się ścinać ten róg i wiem, że rowek tą moją drogą nie prowadzi. Jeżeli nie, to muszę sprawdzić, jak on prowadzi i czy doprowadzi mnie do jakiegoś zakrętu i na właściwy chodnik. Jeszcze muszę sprawdzić, czy ta ścieżka prowadzi dalej do budynku Konwiktorska 7. Jeśli nie, to całe to udogodnienie będzie do d…
Ciekawa jestem, czy oni tak wyżłobią całe skrzyżowanie i może jeszcze pobliskie skrzyżowanie Muranowska-Andersa-Stawki.
Na koniec dodam, że taki rowek prowadzący, tylko zrobiony jakąś inną techniką, widziałam na Elektoralnej. Tam jest dom kultury, w którym od czasu do czasu fundacja Kultury bez barier coś robi.

Jedna odpowiedź to “O nowych „udogodnieniach” w pobliżu budynku na Konwiktorskiej”

  1. danuaria said

    Lepiej by zmienili sygnalizatory dźwiękowe na skrzyżowaniach, które tam są w pobliżu, bo te sygnalizatory co są, piszczą jak zdychające myszy. Ale sygnalizatory i chodniki to pewnie zupełnie inna komórka i inny budżet i kto inny by musiał to zlecić.
    A najlepiej to niech założą sygnalizatory dźwiękowe na Pl Wilsona, bo tam ich nie ma w ogóle.

Skomentuj

